EMESA PRIVACYVERKLARING Met deze privacyverklaring willen we je zo goed mogelijk informeren over de verwerking van jouw persoonsgegevens door Emesa Nederland B.V. De privacyverklaring is van toepassing wanneer je gebruik maakt van onze diensten of producten -bijvoorbeeld door onze websites te bezoeken of onze apps te gebruiken- of wanneer je contact met ons opneemt. In de privacyverklaring leggen we uit welke informatie we verzamelen, hoe we dit doen, met welk doel en welke rechten je hebt ten aanzien van de verwerking van je persoonsgegevens. 1. WIE IS VERANTWOORDELIJK VOOR DE VERWERKING VAN JOUW PERSOONSGEGEVENS? Emesa Nederland B.V. (hierna: “Emesa”, “ons” of “wij”/ “we”) is verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens zoals beschreven in deze privacyverklaring. Dit betekent dat Emesa bepaalt welke persoonsgegevens er van jou worden verwerkt, hoe dat gebeurt, voor weke doeleinden en voor hoe lang jouw gegevens worden bewaard. Emesa is gevestigd aan Zijldijk 24b, 2352 AB Leiderdorp, Nederland. 2. WANNEER IS DEZE PRIVACYVERKLARING VAN TOEPASSING? Deze privacyverklaring is van toepassing als je onze websites en apps bezoekt en gebruikt, als je via onze websites of apps meebiedt op veilingen of producten/vouchers bestelt of als je contact opneemt met onze klantenservice. Onze diensten waarop deze privacyverklaring van toepassing is, zijn in de eerste plaats de volgende veilingsites: • VakantieVeilingen.nl • VakantieVeilingen.be • Vavabid.be 3. HOE VERZAMELEN WE JOUW PERSOONSGEGEVENS? We verzamelen jouw persoonsgegevens op verschillende manieren: • • Door jou verstrekt. De voornaamste manier waarop we gegevens verkrijgen, is door deze van je te vragen, bijvoorbeeld wanneer je een account aanmaakt of wanneer je een contactformulier invult. Indirect (door het gebruik van onze diensten). Sommige persoonsgegevens verkrijgen we indirect van jou als je gebruikmaakt van onze websites en apps. Door het gebruik van cookies en soortgelijke technieken kunnen we bijvoorbeeld informatie verzamelen over jouw surf-, klik- en aankoopgedrag. • Verkregen van derden. Derde partijen met wie wij samenwerken, zoals advertentienetwerken of sociale media partijen, kunnen gegevens over jou verzamelen in een advertentieprofiel dat zij met ons delen. Deze instellingen kun je vaak zelf beheren. Ook kunnen we gegevens inkopen bij derden of gebruik maken van openbare bronnen om de gegevens die we van jou hebben te vergelijken met socio-demografische gegevens, zoals leeftijds- en inkomenscategorieën. Ook kunnen we deze gegevens gebruiken voor analytische doeleinden (e.g.: ”wie is onze klant”). We kunnen je persoonsgegevens daarnaast ook ontvangen in geval van een samenwerking met, of overname van een ander bedrijf of bedrijfsactiviteit. • Afgeleid. Bepaalde persoonsgegevens verkrijgen wij niet direct, maar kunnen wij afleiden uit de gegevens waarover wij wel reeds beschikken. Denk bijvoorbeeld aan gegevens over je voorkeuren en interesses. In principe ben je niet verplicht enige informatie over jezelf aan ons te verstrekken. Wel kan het zo zijn dat het niet verstrekken van bepaalde gegevens een negatieve invloed heeft op bijvoorbeeld onze dienstverlening aan jou of de functionaliteit van onze diensten die je gebruikt. Indien het verstrekken van bepaalde persoonsgegevens een wettelijke of contractuele verplichting is dan wel een noodzakelijke voorwaarde om een overeenkomst met ons te sluiten, zullen we hierover apart informeren voor zover dat niet op voorhand duidelijk is. Ook zullen wij je dan op de hoogte stellen van de mogelijke gevolgen wanneer deze gegevens niet worden verstrekt. 4. WAAR GEBRUIKEN WE JE PERSOONSGEGEVENS VOOR? Wij verzamelen en verwerken verschillende persoonsgegevens van websitebezoekers, gebruikers en klanten en kunnen deze persoonsgegevens voor verschillende doeleinden gebruiken. Hieronder vind je de informatie over onze verwerking van jouw persoonsgegevens per onderwerp. Registratie/accountbeheer Op onze veilingsites kun je niet meebieden zonder account. Op ActievandeDag kun je een aankoop ook doen als gast en is een account dus niet verplicht. Wanneer je een account aanmaakt, verwerken we de volgende persoonsgegevens: • Voor- en Achternaam. Je voor- en achternaam zijn nodig om te kunnen meebieden. Als je een veiling wint en/of en product koopt, willen we weten wie er heeft gewonnen of wie er een voucher heeft gekocht. • E-mailadres. We hebben een e-mailadres nodig zodat je in kan loggen en gebruik kan maken van onze diensten. Het e-mailadres is je unieke identifier voor onze diensten. • Telefoonnummer. We gebruiken je telefoonnummer op onze veilingsites om te verifiëren dat je een echt persoon bent. Dat is belangrijk omdat wij willen dat er alleen echte mensen meebieden op onze veilingen. • Social media. Je kan er ook voor kiezen om in plaats van met je e-mailadres, in te loggen met je sociale media-account bij een derde partij, zoals Facebook. Wij verkrijgen dan je e-mailadres en voor- en achternaam. • Leeftijd. Het opgeven van je geboortedatum is bij het registeren optioneel. Zo kunnen we de ervaring persoonlijker maken. We vragen je wel of je 18 jaar of ouder bent, omdat we willen dat onze gebruikers 18 jaar of ouder zijn. • Geslacht. Het ingeven van geslacht is optioneel. Zo kunnen we de ervaring persoonlijker maken. Bieden en kopen Wanneer je meebiedt op een van onze veilingsites of een product/voucher koopt, verwerken wij de volgende persoonsgegevens: • E-mailadres. We gebruiken je e-mailadres om je aankoop per e-mail te bevestigen en eventuele gewonnen en/of gekochte vouchers op te kunnen sturen. Daarnaast kun je per e-mail op de hoogte worden gehouden van de veiling waarop je hebt geboden, bijvoorbeeld wanneer je overboden wordt. • Uniek ID van jouw apparaat. Je verkrijgt een uniek ID op basis van je account en apparaat, zodat we pushberichten kunnen sturen naar jouw apparaat als je dat hebt ingesteld. Je kunt, als je daarvoor kiest, instellen om op de hoogte gehouden te worden van een lopende veiling (overbieden, gewonnen, betalen etc.). • Voornaam, achternaam, adres, postcode en woonplaats. Op de vouchers moet een naam staan. Daarnaast vermelden we je naam in de bestelbevestiging. Win of koop je een product, dan vragen we ook om een adres, postcode en woonplaats om de producten naar je op te kunnen (laten) sturen. Kortom we gebruiken deze gegevens om de overeenkomst met jou uit te voeren. Je voor- en achternaam (of een deel daarvan) tonen we ook op de veilingsites en andere bezoekers zien dat dus ook. Dit doen wij om te waarborgen dat er enkel echte en unieke gebruikers meebieden en winnen. Op deze manier kunnen we de betrouwbaarheid van de veilingen garanderen. Verder kun je ervoor kiezen om in je account je voor- en achternaam aan te passen en gebruiken we je gegevens om niet betaalde aankopen te innen, al dan via een incassobureau. • Betalingsgegevens. Deze gegevens zijn nodig om je onze producten en diensten te laten betalen. Wij maken hiervoor gebruik van de diensten van externe betaaldienstverlener. • Bied- en aankoopgeschiedenis. Deze informatie wordt alleen opgeslagen als je ook daadwerkelijk iets koopt, wint of meebiedt. Zo kunnen jij en wij makkelijk alles terugvinden en kun je ook gemakkelijk iets retourneren. Het gaat dan om het bedrag dat je hebt geboden of hebt betaald, hoe vaak je hebt geboden en op welke producten/diensten je hebt geboden of welke je hebt gekocht. • Leeftijd. Koop je een leeftijdsgebonden product, of een voucher voor zo een product, dan vragen we je te verklaren of je 18 jaar of ouder bent. Leveringen en verzilvering Wij verwerken de volgende persoonsgegevens om jouw gewonnen veiling en/of gekochte producten op te sturen of om jou een voucher te kunnen laten verzilveren: • Voor- en achternaam, adres, postcode, woonplaats, ordernummer. Wij gebruiken deze gegevens om jouw aankoop te kunnen versturen. Deze gegevens worden dan ook gedeeld met bezorgdiensten en warehouses. Indien je bij een derde iets koopt (te herkennen door de informatie/vermelding bij het aanbod), delen wij jouw gegevens met die derde (aanbieder). Je gaat immers rechtstreeks een overeenkomst met deze aanbieder aan, waarbij wij alleen maar bemiddelen in de totstandkoming van die overeenkomst. • E-mailadres (altijd) en telefoonnummer (optioneel). Deze gegevens gebruiken wij om je op de hoogte te houden van de bestelling. Ook gebruiken we je e-mailadres en telefoonnummer om een verzilvering te bevestigen en als dat noodzakelijk is, ontvangt de aanbieder ook deze gegevens. • Door jou zelf geplaatste/verzonden informatie. Tijdens het verzilveren kun je ook zelf informatie toevoegen. Je bent zelf verantwoordelijk wat je daar invult. • Verzilver je een voucher, dan vragen wij, afhankelijk van het type deal, een deel van bovenstaande gegevens (via de reserveringssystemen) opnieuw uit. Deze delen we met de aanbieder en dus de partij die de dienst gaat leveren waarvoor je bij ons een voucher hebt gekocht, zoals het hotel waar je boekt. Commerciële communicatie Je kunt je aanmelden voor één of meerdere nieuwsbrieven van de diverse merken. Ook kun je bij sommige diensten, zoals die van VakantieVeilingen/Vavabid, zelf de frequentie instellen en ook welk type e-mails je wil ontvangen. • E-mailadres. We gebruiken je e-mailadres voor het versturen van nieuwsbrieven, als je je daarvoor hebt opgegeven. Afmelden kan altijd. • Voor- en achternaam. Je naam gebruiken we om de e-mails persoonlijker te maken. • Uniek ID van jouw apparaat. Je verkrijgt een uniek ID, zodat we daarop pushberichten kunnen sturen naar jouw apparaat. Je kunt, als je daarvoor kiest, commerciële berichten ontvangen als pushbericht. • Bied- en aankoopgeschiedenis. Om e-mails persoonlijker te maken, gebruiken we je bied- en aankoopgeschiedenis voor relevante, op jouw afgestemde aanbiedingen. • E-mail analytics. We hebben een e-mailtrackingfunctionaliteit verwerkt in onze nieuwsbrieven, door een kleine, transparante beeldpixel in de uitgaande nieuwsbrief in te sluiten We houden daarmee bij of je de nieuwsbrief opent, leest of doorklikt, om zo de effectiviteit van onze berichten te kunnen meten, zoals de ontvangst daarvan en de click- en open-ratio. Bij weinig activiteit kunnen we bijvoorbeeld de frequentie van de e-mails terugschroeven, totdat we geen e-mails meer sturen. Klantenservice Heb je een vraag, klacht of wil je iets anders kwijt, dan kan je contact opnemen met onze klantenservice. Onze klantenservicemedewerkers kunnen je gegevens inzien en eventueel aanpassen. Het gaat dan om alles wat hierboven al staat vermeld onder de kopjes ‘registratie/accountbeheer’, ‘bieden en kopen’ en ‘levering en verzilvering’ met uitzondering van betalingsgegevens. Verder verwerken wij de volgende gegevens: • Door jou zelf geplaatste/verzonden informatie. Als je ons benadert, slaan wij informatie die je met ons deelt op. In sommige gevallen vragen wij om een bankrekeningnummer, bijvoorbeeld in het geval van een terugbetaling. Deze verwijderen wij echter weer uit de klantenservicesystemen nadat de betaling is uitgevoerd. • Voicelogs. Als je ons belt, kunnen de gesprekken worden opgenomen. Dit doen wij voor (interne) trainingsdoeleinden • Social media. Als je ons benadert via sociale media, verwerken wij ook je naam die je op dat platform gebruikt. • E-mailadres en telefoonnummer. We vragen om je e-mailadres en/of telefoonnummer als deze niet reeds bekend zijn op het moment dat je contact opneemt met onze klantenservice. Deze gegevens slaan wij op in onze klantenservicesystemen om je vraag, klacht etc. af te handelen. Reviews en onderzoek Na een bestelling kunnen we je vragen om een review achter te laten. Ook vragen we je na contact met onze klantenservice om je ervaring of bijvoorbeeld de afhandeling te beoordelen (onderzoek). Zo kunnen wij altijd onze service en producten verbeteren. • E-mailadres. Wij gebruiken je e-mailadres om je te benaderen voor een review of onderzoek. Je e- mailadres kan gedeeld worden met een derde partij die dit namens ons doet. • Door jou zelf geplaatste/verzonden informatie. Een productreview plaats je zelf bij een derde, bijvoorbeeld op sociale media of bij Trustpilot. Die partijen verwerken je gegevens, dus bekijk ook hun privacyverklaring. Is er sprake van een beoordeling over je klantenservicecontact, dan wordt de informatie niet op een portaal van een derde partij geplaatst, maar ontvangen wij die informatie zelf. Winacties Je kunt meedoen met winacties, ook als je geen account hebt/klant bent. We publiceren de winnaars op onze sociale media kanalen en websites/apps, onder andere om te laten zien dat er echt een winnaar van een actie is. Afhankelijk van het type winactie, kunnen wij meer gegevens uitvragen en verwerken. • E-mailadres. Om deel te nemen aan en om met jou te communiceren over de uitslag van een winactie verwerken we je e-mailadres. • Voor- en achternaam, adres, postcode en woonplaats. We willen weten wie met een actie meedoet. Als we een prijs moeten opsturen, omdat je hebt gewonnen, vragen wij na afloop ook je adres, postcode en woonplaats. Gebruik van de websites/apps Wij verwerken de hieronder genoemde persoonsgegevens voor het aanbieden, onderhouden en verbeteren van onze websites en apps. Wij maken hiervoor op onze websites en apps gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies kunnen wij en derden bijvoorbeeld jouw internetgedrag volgen op onze website voor advertentiedoeleinden. Ook gebruiken we cookies voor het genereren van statistieken over het gebruik van onze diensten. Met deze informatie kunnen we aanbevelingen doen, meten we de effectiviteit van ons aanbod, maken we je e-mails persoonlijker en kun je informatie delen op sociale media. Sommige cookies plaatsen we altijd (functioneel) en andere alleen na toestemming. Meer specifieke informatie over de cookies en soortgelijke technologieën die hierbij worden gebruikt, vind je in onze Cookieverklaring. • Informatie over jouw gebruik van de website/app. Wij verzamelen statistische gegevens over het gebruik van onze websites en/of apps om ons aanbod, onze websites en apps (en bijbehorende technologieën) te analyseren, te onderhouden, te beveiligen, fouten op te lossen en te optimaliseren. • Customer ID/IP-adres. Deze informatie gebruiken we om je inlog te onthouden en je te laten switchen tussen app en website. Ook krijgt iedere klant een uniek ID waarmee wij je registreren. Dit nummer (ID) is uniek en gekoppeld aan je account. • Gegevens over jouw apparaat. De unieke kenmerken van het apparaat dat jij gebruikt worden vastgelegd, waaronder browsertype – en instellingen, device type en mode, apparaat identificatienummer, apparaat instellingen, taal en datum en IP-adres. Op deze manier kunnen we onze diensten aanpassen aan jouw apparaat en ook je inlog, winkelmandje en voorkeuren onthouden en/of je bezoek/gebruik herkennen. Daarnaast wordt deze informatie gebruikt om ons aanbod, websites en apps (en bijbehorende technologieën) te analyseren, te onderhouden, te beveiligen, fouten op te lossen en te optimaliseren. • Locatiegegevens, zoals GPS-coördinaten. Locatiegegevens genereren wij op basis van adres/woonplaats, of krijgen wij als je je locatiegegevens optioneel aanzet in de apps. Daarnaast kunnen we aan je IP-adres herkennen waar je ongeveer vandaan komt. Locatiegegevens worden gebruikt om het aanbod lokaal af te stemmen (“wat is er beschikbaar in jouw woonplaats”), maar ook om een locatie te kiezen van een te reserveren dienst, zoals hotel, via een digitale kaart. • Zoekwoorden die zijn gebruikt. Om te analyseren hoe bezoekers onze diensten gebruiken en daarmee kunnen we onze diensten verbeteren. • Afgeleide gegevens uit jouw surf-, klik- en aankoopgedrag. Hiermee kunnen we persoonlijke aanbevelingen in onze diensten doen en bijvoorbeeld het aanbod in de nieuwsbrieven meer op jou afstemmen. Incasso In geval van een openstaande factuur, kunnen wij je voor- en achternaam, adresgegevens, contactgegevens (e-mailadres, (relevante) aankoopinformatie en biedgeschiedenis van de desbetreffende aankoop met externe incassobureaus delen die het openstaande bedrag namens ons innen. telefoonnummer) en Marketing extern Wij adverteren ook extern of maken gebruik van gegevens die niet van ons afkomstig zijn. We tonen je relevante advertenties bijvoorbeeld op sociale media over onze nieuwste producten of aanbiedingen op basis van jouw interesses. Dit gebeurt ook met cookies. Als je bij ons cookies accepteert (zie “Gebruik van de websites/apps”), gebruiken we de verzamelde gegevens om op websites van derden advertenties te laten zien. Deze advertenties kunnen persoonlijk op jou afgestemd zijn, op basis van o.a. je surf en klikgedrag. Kijk in onze cookieverklaringen voor meer informatie over cookies en met welk doel en welke cookies van welke partij wij gebruiken voor. • E-mailadres. We gebruiken je gegevens om je advertenties voor onze diensten en producten aan te kunnen bieden op andere platforms. Daarvoor maken we onder andere gebruik van de Facebook Custom Audience tool, waarbij jouw e-mailadres wordt gebruikt om je op Facebookadvertenties te kunnen tonen en om potentiële gebruikers met een vergelijkbaar profiel te bereiken binnen het Facebook domein. Indien je hier bezwaar tegen hebt, kun je dat aangeven door een e-mail te sturen naar (insert mail). We delen hierbij (gepseudonimiseerd) je e-mailadres met Facebook om zo te matchen op klant of op “vergelijkbare klant” of “potentieel”. • Socio-demografische gegevens. Wij kopen gegevens in bij derden of maken van openbare bronnen om de gegevens die we al van jou hebben te vergelijken met socio-demografische gegevens, zoals leeftijds- en inkomenscategorieën. We gebruiken deze gegevens voor analytische doeleinden, om erachter te komen wie onze klant is. De verkregen profielen worden nooit aan jouw klantprofiel toegevoegd. Door dit te doen kunnen wij onze dienstverlening verbeteren en afstemmen op de juiste doelgroepen. • Social ID. Als je onze pagina’s deelt, liket etc. op een sociale media platform, krijgen wij dit ook te zien. Wij ontvangen dus je (openbare) naam. De dienst die wij gebruiken om het delen van content op sociale netwerken mogelijk te maken, kan bepaalde informatie verzamelen, zoals je IP-adres, geolocatiegegevens verkregen uit je IP-adres, de URL die naar de website leidt en de datum en het tijdstip waarop je onze website of app hebt bezocht en gebruikt. 5. GRONDSLAGEN VOOR DE VERWERKING We verwerken je persoonsgegevens altijd op grond van een van de volgende wettelijke grondslagen: Uitvoering van een overeenkomst. Wij verwerken je persoonsgegevens als dit noodzakelijk is om uitvoering te geven aan een (koop)overeenkomst, abonnement of bij het registreren voor een account. • Registratie/accountbeheer (verplichte gegevens) • Bieden en kopen • • Winacties Levering, uitvoering, verzilvering Je toestemming. We verwerken je gegevens als je daar specifiek toestemming voor hebt gegeven. Daarom informeren en vragen we je toestemming bij het aanmaken van een account. Ook informeren en vragen we je toestemming voordat we tracking cookies plaatsen en uitlezen of voordat we je (elektronische) commerciële boodschappen toesturen. • Commerciële communicatie • Bezoek aan website (voor zover toestemming voor cookies noodzakelijk is) • Marketing extern (voor zover toestemming voor cookies noodzakelijk is) Naleving van wettelijke plichten. Wij verwerken je persoonsgegevens als wetgeving ons dit verplicht, bijvoorbeeld om gegevens een bepaalde tijd te bewaren. Denk aan betalingsgegevens, waarvan de Algemene Wet inzake Rijksbelasting ons verplicht deze 7 jaar te bewaren voor de Belastingdienst. Ook kunnen we verplicht zijn je leeftijd te verifiëren bij bepaalde producten. • Bieden en Kopen Gerechtvaardigde belang. Wij verwerken gegevens omdat we hier zelf een gerechtvaardigd (bedrijfs)belang bij hebben, of een derde dit heeft, dat niet anders kan worden gerealiseerd dan door de verwerking van gegevens, zoals het beveiligen of verbeteren van onze diensten. In dat geval zullen we altijd een gedegen afweging maken of dit belang groter is dan jouw privacybelang. Een voorbeeld is ook het gebruik kunnen maken van jouw gegevens voor direct marketing activiteiten. • Klantenservice (de verwerking van alle gegevens) • Reviews en onderzoek • Bezoek aan website (voor zover wij gegevens verwerken waarvoor geen toestemming is gevraagd) o.a. analyse doelen en marketing. • Marketing extern • Bieden en kopen (voor het tonen van je naam op de Veilingssites als je een bod plaatst) • Klantenservice • • Registratie/accountbeheer (optionele gegevens) Incasso 6. DELEN VAN GEGEVENS Wij delen je persoonsgegevens alleen met derde partijen als: • Dit noodzakelijk is voor de dienstverlening of betrokkenheid van de derde partij. Onderaannemers krijgen bijvoorbeeld in principe alleen toegang tot de persoonsgegevens die zij nodig hebben voor hun deel van de dienstverlening. • De personen die binnen deze derde partij toegang hebben tot de persoonsgegevens verplicht zijn om de persoonsgegevens vertrouwelijk te behandelen. Waar nodig is dit contractueel ook zo afgesproken. • Deze derde partij verplicht is om te voldoen aan de toepasselijke regelgeving op het gebied van gegevensbescherming, bijvoorbeeld omdat wij met deze partij een (verwerkers)overeenkomst hebben gesloten. Dit houdt onder meer in dat vereist is dat deze partij passende technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen treft, en dat eventuele doorgifte van persoonsgegevens naar landen buiten de EER adequaat wordt gelegitimeerd. Wij kunnen je persoonsgegevens delen met de onderstaande partijen: • Leveranciers en dienstverleners die onze diensten uitvoeren en/of het door jou gewonnen of bestelde product kunnen leveren en de betaling afhandelen. • Aanbieders voor wie wij bemiddelen in de aankoop van producten en/of bij wie je een dienst afneemt nadat je een voucher hebt verzilverd. Deze partijen zijn zelf verantwoordelijk voor hoe zij je gegevens verwerken. Meer informatie over hoe deze partijen omgaan met je persoonsgegevens vind je in de privacyverklaring van de desbetreffende aanbieder. Leveranciers van software die we gebruiken. Denk aan hosting, emailproviders, CRM, communicatietools, software, betaaldienstverlening, klantenservicesoftware, reserveringssoftware, reviewtooling, a/b testen. analytische • • Commerciële partners, mediabureaus en/of adverteerders, waarmee we gezamenlijk veilingen, deals, events en prijsvragen organiseren. • Sociale media partijen, zoals Facebook en Google. We kunnen op een veilige manier (gepseudonimiseerde) e-mailadressen van gebruikers laten matchen met gebruikers deze sociale media partijen, zodat we (vergelijkbare) doelgroepen via sociale media kunnen bereiken, zij krijgen dan voor hen relevante content en/of zoekresultaten te zien. • Sommige van onze websites en apps bieden de mogelijkheid bepaalde content op sociale media te delen. Je krijgt dan de vraag om in te loggen met je inloggegevens op dat sociale media platform. In dat geval wordt er een link naar de website die je wilt delen op het desbetreffende sociale media platform geplaatst. De dienst die wij gebruiken om het delen van content op sociale netwerken mogelijk te maken, kan bepaalde informatie verzamelen, zoals je IP-adres, geolocatiegegevens verkregen uit je IP-adres, de URL die naar de website leidt en de datum en het tijdstip waarop je onze website of app hebt bezocht en gebruikt. • Met bevoegde instanties, in antwoord op rechtmatige verzoeken van publieke instanties, waaronder wetshandhavende instanties, overheidsdiensten of de rechterlijke macht. We verstrekken alleen gegevens aan autoriteiten als dit op grond van de wet of op last van de rechter wordt verplicht of als hier gegronde aanleiding voor is, bijvoorbeeld om schade of misbruik tegen te gaan of te voorkomen. • Wij delen ook gegevens met een incassobureau, indien het noodzakelijk is om een openstaande vordering te innen. • Wij kunnen je persoonsgegevens eveneens delen in geval van een reorganisatie, fusie, verkoop, samenwerking, overdracht of andere vervreemding van een van onze bedrijfsonderdelen (waaronder begrepen een faillissementsprocedure of een soortgelijke procedure). • Tot slot kunnen we jouw gegevens bekendmaken in antwoord op rechtmatige verzoeken van publieke instanties, waaronder wetshandhavende instanties, overheidsdiensten of de rechterlijke macht. 7. INTERNATIONALE DOORGIFTE Sommige van deze verwerkers bevinden zich buiten de Europese Economische Ruimte (EER). Zie deze link voor een overzicht van de EER-landen. De doorgifte van je persoonsgegevens aan een derde partij buiten de EER kan in de eerste plaats worden gelegitimeerd op basis van een adequaatheidsbesluit van de Europese Commissie waarin wordt besloten dat het betrokken (deel binnen het) derde land een passend niveau voor de bescherming van gegevens waarborgt. je persoonsgegevens worden doorgegeven naar een Als land buiten de EER waarvoor geen adequaatheidsbesluit geldt, wordt door ons een toepasselijk modelcontract (Standard Contractual Clauses) overeengekomen met de relevante partij. Dit is een standaard contract om de bescherming van je persoonsgegevens te waarborgen, dat is goedgekeurd door de Europese Commissie, waarvan de bijlagen door partijen worden ingevuld. In bepaalde situaties kunnen wij ons ook beroepen op de uitzonderingen van artikel 49 GDPR om de gegevensoverdracht te legitimeren. Dit betekent dat wij je persoonsgegevens kunnen doorgeven: (i) met je uitdrukkelijke toestemming, (ii) indien dit noodzakelijk is voor de uitvoering van een overeenkomst die met je is gesloten of in jouw belang is gesloten, of (iii) indien dit noodzakelijk is voor de instelling, uitoefening of in bijzondere gevallen ook onderbouwing van een persoonsgegevens doorgeven indien de gegevensoverdracht noodzakelijk is voor onze dwingende gerechtvaardigde belangen die niet ondergeschikt zijn aan jouw belangen of rechten en vrijheden. rechtsvordering. Ten slotte kunnen wij Je kunt contact met ons opnemen als je aanvullende informatie wenst over de manier waarop wij doorgifte van je persoonsgegevens naar landen buiten de EER legitimeren. Onze contactgegevens staan onderaan deze privacyverklaring. 8. BEWAREN Wij bewaren je persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk is voor het doel waarvoor we de persoonsgegevens verwerken. Hoe lang dat is, is afhankelijk van het doel waarvoor je gegevens worden verwerkt. • Wat het gebruik van onze diensten betreft, bewaren wij je gegevens in ieder geval zolang je gebruik maakt van onze (account)diensten. • Voicelogs van de klantenservice bewaren we drie maanden. • Deelname aan winacties bewaren we tot twee maanden na de actie, behalve de gegevens van de winnaar. Hiervoor geldt een fiscale bewaartermijn van 7 jaar. • Als je je hebt ingeschreven voor de nieuwsbrief of toestemming hebt gegeven voor het ontvangen van gepersonaliseerde berichten, dan bewaren we die toestemming 5 jaar lang. Ook als je op een gegeven moment beslist dat je de nieuwsbrief of gepersonaliseerde berichten niet meer wilt ontvangen, bewaren we het intrekken van je verzoek. • Als we je uitnodigen voor een onderzoek of review bewaren we die uitnodiging maximaal 3 maanden. • Bewaartermijnen van gegevens verzameld met cookies vind je in onze cookieverklaring. • Persoonsgegevens die zijn verkregen in het kader van onze klantenservice: maximaal twee jaar na laatste contact. Uitzondering: kortere bewaartermijn. Als je bepaalde privacyrechten uitoefent kan het zijn dat wij je persoonsgegevens eerder verwijderen. Zie voor meer informatie daarover het kopje hieronder getiteld “Je rechten met betrekking tot je persoonsgegevens”? Uitzondering: langere bewaartermijn. In bepaalde situaties verwerken wij je persoonsgegevens langer. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer wij je persoonsgegevens langer moeten verwerken: • Bewaarplicht. Om te voldoen aan een minimale bewaartermijn of andere wettelijke verplichting die op ons rust op basis van EU-recht of het recht van een EU-lidstaat; • Procedure. Je persoonsgegevens nodig zijn in het kader van een juridische procedure; of • Vrijheid van meningsuiting. Wanneer verdere verwerking van je persoonsgegevens noodzakelijk is voor het uitoefenen van het recht op vrijheid van meningsuiting en informatie. 9. JE RECHTEN MET BETREKKING TOT JE PERSOONSGEGEVENS Op basis van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (“AVG”; (EU) 2016/679) heb je diverse privacyrechten. In hoeverre je deze rechten kunt uitoefenen, kan afhangen van de omstandigheden van de verwerking, zoals de manier waarop Emesa de persoonsgegevens verwerkt en de rechtsgrond daarvoor. Hieronder hebben wij een overzicht van jouw privacyrechten onder de AVG opgenomen. We proberen ervoor te zorgen dat je je privacyrechten zoveel mogelijk zelf kunt uitoefenen. Dit doen we bijvoorbeeld door je de mogelijkheid te bieden om in je profielpagina je gegevens in te zien en te corrigeren en door in onze nieuwsbrieven de mogelijkheid te bieden om aan te geven dat je geen toekomstige berichten meer wil ontvangen. Met betrekking tot onze verwerking van jouw persoonsgegevens, heb je de volgende privacyrechten. • Het recht om je toestemming in te trekken. Voor zover onze verwerking van persoonsgegevens is gebaseerd op jouw (uitdrukkelijke) toestemming, kun je die toestemming op elk moment weer intrekken via de contactgegevens in deze privacyverklaring. Het intrekken van jouw toestemming heeft geen invloed op de rechtmatigheid van de verwerking voordat je je toestemming introk. Het gevolg van het intrekken van jouw toestemming is dat Emesa deze persoonsgegevens niet meer zal verwerken voor het doel waarvoor je toestemming verleende. Wel kan het zo zijn dat wij de persoonsgegevens nog voor een ander doel blijft verwerken, zoals voor de uitvoering van een overeenkomst met jou of om te voldoen aan een minimale bewaartermijn. Indien dat het geval is, word je daarover geïnformeerd. • Recht van inzage. Je hebt het recht om inzage te krijgen in de manier waarop wij je persoonsgegevens verwerken. Je hebt daarmee recht op een kopie van de persoonsgegevens (dat is niet noodzakelijkerwijs een kopie van de stukken waarin deze persoonsgegevens zijn opgenomen). Daarnaast zullen wij nadere informatie aan jou verstrekken over de manier waarop wij je persoonsgegevens verwerken. Denk bijvoorbeeld aan de doeleinden waarvoor wij je persoonsgegevens verwerken, hoe wij hier aan komen, en met wie wij deze delen. • Recht op rectificatie. Het recht op rectificatie houdt in dat je er onder omstandigheden recht op hebt dat wij jouw persoonsgegevens wijzigen of aanvullen. Je hebt dit recht wanneer wij persoonsgegevens over jou verwerken die: (i) feitelijk onjuist zijn; (ii) onvolledig zijn of niet ter zake doen voor het doel waarvoor ze zijn verzameld; of (iii) op een andere manier in strijd met een toepasselijke wet worden gebruikt. • Recht op gegevenswissing. Onder omstandigheden heb je er recht op dat wij persoonsgegevens die wij over jou verwerken wissen. Dit stelt jou in staat ons te vragen persoonsgegevens te wissen of te verwijderen onder andere wanneer (i) de persoonsgegevens niet langer nodig zijn, (ii) je je toestemming hebt ingetrokken, (iii) je bezwaar hebt gemaakt tegen de verwerkingsactiviteiten, (iv) de persoonsgegevens onrechtmatig zijn verwerkt, of (v) de persoonsgegevens moeten worden gewist op grond van een wettelijke verplichting. • Recht van bezwaar. Je hebt het recht bezwaar te maken tegen de verwerking van jouw persoonsgegevens wanneer wij ons beroepen op een gerechtvaardigd belang als verwerkingsgrond. Wij zullen de verwerking dan stilleggen en beëindigen, tenzij wij dwingende gerechtvaardigde gronden voor de verwerking hebben die zwaarder wegen dan jouw belangen, rechten en vrijheden of die verband houden met de instelling, uitoefening of onderbouwing van een rechtsvordering. Indien dit het geval is, zullen wij jou hierover informeren. • Recht op beperking van de verwerking. Het recht op beperking van verwerking houdt in dat wij op jouw verzoek persoonsgegevens blijft opslaan, maar er in beginsel niets meer mee mag doen. Dit recht heb je kort gezegd wanneer wij geen rechtsgrond (meer) hebben voor de verwerking van jouw persoonsgegevens of wanneer deze ter discussie staat. jou, of een dergelijke derde partij, • Recht op overdraagbaarheid van de gegevens. Je hebt het recht te verzoeken om overdracht van jouw persoonsgegevens aan jou of aan een derde (recht op gegevensoverdraagbaarheid). Wij zullen in een gestructureerde, gangbare en machineleesbare vorm. Wij wijzen je erop dat dit recht alleen van toepassing is als het gaat om een verwerking die door ons met geautomatiseerde middelen wordt verricht, en alleen als onze rechtsgrond voor de betreffende verwerking (i) jouw toestemming of (ii) de uitvoering van een overeenkomst waarbij je partij bent is. jouw persoonsgegevens verstrekken • Recht m.b.t. geautomatiseerde besluitvorming. Je hebt het recht om niet te worden onderworpen aan een besluit dat uitsluitend op geautomatiseerde verwerking is gebaseerd en dat jou in aanzienlijke mate treft. Bij de verwerking van je persoonsgegevens maken wij geen gebruik van geautomatiseerde besluitvorming. • Klachtrecht. Naast de bovengenoemde rechten heb je het recht om een klacht in te dienen bij een toezichthoudende autoriteit, met name in de EU-lidstaat van je vaste woon- of werkplek of van de plaats waar een vermeende schending heeft plaatsgevonden. Voor een overzicht van de toezichthoudende autoriteiten en hun contactgegevens verwijzen wij je naar deze webpagina. Wij zouden het echter op prijs stellen om je bezwaren zelf op te lossen voordat je de toezichthoudende autoriteit benadert, dus neem alstublieft eerst contact met ons op. In beginsel zien wij de Nederlandse Autoriteit als leidende autoriteit. Een ingediende klacht laat een voorziening voor een burgerlijke rechtbank onverlet. Indien je schade zou lijden als gevolg van de verwerking van je persoonsgegevens, kunt je een vordering tot schadevergoeding instellen. Rechten uitoefenen. Als je gebruik wil maken van je rechten als betrokkene, kun je ons mailen via: [email protected] . Specificeer in je verzoek ook welk recht je wilt uitoefenen. Indien verzoeken kennelijk ongegrond of buitensporig zijn, met name vanwege het repetitieve karakter, zullen wij je een redelijke vergoeding in rekening brengen of weigeren aan het verzoek gevolg te geven. Wij kunnen daarnaast om aanvullende informatie vragen om ons te helpen jouw identiteit te bevestigen voordat wij verder reageren op jouw privacyverzoek. Bevestiging van je identiteit. Wij kunnen je om aanvullende informatie vragen om ons te helpen je identiteit te bevestigen voordat wij verder reageren op je privacyverzoek. Behandeling van je verzoek. Na ontvangst van je verzoek, sturen wij een bevestigingsbericht om je e- mailadres te verifiëren. We zullen jou zonder onnodige vertraging en in principe binnen een maand na ontvangst van het verzoek informatie verstrekken over het gevolg dat aan jouw verzoek wordt gegeven. Afhankelijk van de complexiteit van het verzoek en van het aantal verzoeken, kan deze termijn met nog eens twee maanden worden verlengd. Wij zullen je binnen een maand na ontvangst van het verzoek op de hoogte stellen van een dergelijke verlenging. De toepasselijke privacywetgeving kan ons toestaan of verplichten om jouw verzoek te weigeren. Indien wij niet aan jouw verzoek kunnen voldoen, zullen wij je de redenen daarvoor meedelen. Verzoeken worden bewaard voor de periode van 5 jaar nadat het verzoek is afgehandeld. Bijlagen bij verzoeken worden 6 maanden na afhandeling van het verzoek verwijderd. 10. WIJZIGINGEN Wij kunnen deze privacyverklaring van tijd tot tijd wijzigen om in te spelen op nieuwe technologieën, wettelijke vereisten of voor andere doeleinden. De meest recente versie kan altijd worden geraadpleegd via onze websites en apps. Als we belangrijke wijzigingen aanbrengen, zullen we je daarvan op de hoogte stellen. Bijvoorbeeld via een melding in onze apps/op onze websites of via e-mail. 11. VRAGEN, KLACHTEN EN/OF CONTACT Vragen of klachten over deze privacyverklaring of de manier waarop we met je persoonsgegevens omgaan kun je stellen via [email protected] Wijzigingen: • Februari 2024: toevoeging contactgegevens Gegevensbeschermingsautoriteit • Juni 2024: Wijziging rolverdeling Accountbeheer. Emesa is vanaf datum zelfstandig verantwoordelijke ten aanzien van het accountbeheer van gebruikers. Voorheen was dat een gezamenlijke verantwoordelijkheid met Talpa Network. • 1 december 2024, kleine wijzigingen in contactgegevens verwerkingsverantwoordelijke en contact m.b.t. tot het uitoefenen rechten van betrokkenen. Daarnaast overbodige zaken verwijderd, waaronder Loyaliteit.